Polisen Sten Byström åkte dit – i egen kamera
”Det var inte jag som körde”
Publicerad 2009-02-18
Sten Byström har kallats det svenska fartkamerasystemets fader. Men när den förre kommissarien själv åkte fast för fortkörning, och hans bil fastnade i en fartkamera, lades åtalet ner.
– Det var inte jag som körde, men jag vill inte säga vem det var, säger Sten Byström.
KÖRDE FÖR FORT?
Sten Byström införde systemet med fartkameror i Sverige. När han själv åkte dit för fortkörning lades åtalet ner. Rikspolisstyrelsen ville först hemligstämpla handlingarna om den mångårige medarbetaren Sten Byström och hans misstänkta fortkörning. Sedan Aftonbladet överklagat har kammarrätten nu lämnat ut vissa delar. Där framgår att den misstänkta fortkörningen skedde vid Drottningholm i Stockholm. På den aktuella sträckan är det 50. Sten Byströms bil fotograferades i 57 kilometer i timmen. Bötesbeloppet skulle bli 2 000 kronor. Men Sten Byström nekade till att det var han som körde.
– Det är som jag säger, jag körde inte bilen, och det uppgav jag vid förhöret, säger han. Och vad som hände sedan har jag ingen aning om.
Nära anhörig
Men du vill inte säga vem det var som körde?
– Nej, det behöver jag ju inte uppge eftersom det var en nära anhörig. Då är man ju skyddad av de regler som finns i rättegångsbalken.
Men vid några tillfällen körde du ändå?
– Jag kommer inte ihåg om jag körde vid något tillfälle. Det kan jag inte svara på.
– Är det här intressant eftersom jag har hållit på med det här tidigare?Ja, du är ju mer eller mindre fader till det här systemet med fartkameror.
– Ja. Och jag har ju också placerat ut samtliga fartkameror. Och så klantig är jag faktiskt inte, att jag sitter och kör för fort där.
– Att jag kanske kör för fort ibland, det ... det kan ju hända envar. Men icke vid de här kamerorna.
”Inte fullt så dum”
– Jag har ju placerat ut alla de här kamerorna innan jag gick i pension så jag vet var alla sitter. Att då sitta och åka för fort där, nej, fullt så dum är man inte.
”Det var han på bilden”
Flera av Sten Byströms gamla kollegor är förvånade över att han lyckades komma undan ansvar för fortkörning.
– Det var han på bilden, säger Hans Nilsson, chef för trafiksektionen vid Västerortspolisen.
– Det var han på bilden, säger Hans Nilsson, chef för trafiksektionen vid Västerortspolisen.
Det kallas ATK – automatisk trafiksäkerhetskontroll. Principen är att fartkameran tar en bild av bilen och dess förare samtidigt. Föraren på bilden jämförs sedan med körkort och ibland pass för att säkerställa identiteten. Då föraren erkänner blir det vanligen böter. Om föraren nekar lämnas utredningen vidare till en åklagare som då kan välja att åtala vid domstol.
– I min värld var det ställt utom allt rimligt tvivel att bilden stämde väl överens med fordonsägaren, säger Hans Nilsson. Därför gav jag direktiv om att han skulle kallas och förhöras.
Känsligt ärende
Roger Arnefalk vid länstrafikpolisen i Stockholm var den utredare som först fick Byströms ATK-ärende. Han insåg direkt att ärendet var känsligt, eftersom Sten Byström jobbat där tidigare och är välkänd. För att undvika jävsdiskussioner ”sålde” han ärendet till Västerortspolisen. Hans Nilsson, chef för trafiksektionen vid Västerortspolisen var den som fick ta över fallet. Där utreddes det helt "by the Book", och lämnades sedan vidare till åklagare. Men åklagaren beslutade att inte väcka åtal då han bedömde att han med hänsyn till bevisningen inte kunde förvänta sig en fällande dom. Hans Nilsson blev förvånad när han fick veta att det inte blev något åtal.
Det var Sten Byström?
– Ja, när jag såg den här bilden rådde det ingen tvekan, jag känner ju honom sedan tidigare. Jag såg inga problem.”Ska vi ha systemet?”
Vad tycker du om att man kan komma undan?
– Ja, alltså då kan man ju ifrågasätta hela ATK-systemet. Ska vi ha det överhuvudtaget?
Fälld av sina egna fartkameror – dömd att böta 2 000 kr
Här fastnar han på fartkamerans bild. Förre kommissarien Sten Byström har kallats fartkamerasystemets fader. Men när hans egen bil fastnade på bild nekade han till fortkörningen. Solna tingsrätt dömde honom ändå till 2 000 kronor i böter.
Sten Byström i tingsrätten i går. I sitt förra jobb på Rikspolisstyrelsen hade Sten Byström huvudansvaret för det så kallade ATK-systemet med fartkameror.
57 på 50-sträcka
Han var själv med och placerade ut varenda kamerastolpe i Sverige. Vid rättegången i går ställdes han till svars för en forkörning den 29 juni 2007. Hans bil klockades då för 57 kilometer i timmen på 50-sträckan vid Drottningholm utanför Stockholm. Tre trafikpoliser, gamla arbetskamrater till Byström, intygade att det var Byström på bilden.Borde vara nöjd
Byström själv sa i går att han varken kunde bekräfta eller förneka att det var han på fotografiet. Hans Nilsson, chef för trafiksektionen vid Västerortspolisen som drivit ärendet, var belåten.– Även Sten Byström borde vara nöjd med den här domen, säger han.
Större risk åka fast med nya fartkameran
Det kommer att bli allt lättare att åka fast för fortkörning. Om två år väntas polisen bötfälla mer än dubbelt så många jämfört med idag. Orsaken är de nya fartkamerorna som kommer att dominera hastighetsövervakningen.
Sten Byström, poliskommissarie på Rikspolisstyrelsen, ser flera fördelar med kamerorna jämfört med att använda sig av trafikpoliser.– Vi kan ju använda de här kamerorna 24 timmar om dygnet oavsett väder. Den traditionella hastighetsövervakningen kan ju bara bedrivas vissa timmar per dygn, när polisen arbetar, säger Sten Byström.
Fördubblas om två årIdag bötfälls 135 000 hastighetsöverträdare varje år. De allra flesta stoppas av trafikpoliser, resten fångas av någon av de fartkameror som finns utplacerade längs vägarna. Men redan om två år väntas antalet bötfällda vara 320 000. Det är mer än dubbelt så många som tidigare.
Orsaken är nya fartkameror som kommer att dominera polisens hastighetsövervakning. Idag finns det kameraskåp vid 400 platser i landet men det är långt ifrån alla skåp som faktiskt innehåller en kamera och många bilder är av så dålig kvalitet att föraren inte går att identifiera.
Men nu ska fartkamerorna bli fler och bildkvaliteten bättre. Dessutom ska kamerorna vara i drift dygnet runt. Idag är varje kamera igång så kort tid att polisen valt att hemlighålla uppgiften. Sammanlagt kommer det inom två år att finnas 700 kameraskåp och alla ska innehålla en kamera.
Trafikpolisen blir kvar
Följden blir, enligt Sten Byström, att antalet fortkörare som fångas av kamerorna kommer att öka dramatiskt. Från drygt 15 000 förare som bötfälls idag till 200 000 år 2007. Då kommer fartkamerorna att stå för en majoritet av alla fortkörningsböter. Men Sten Byström ser ingen risk för att dagens trafikpoliser ska bli överflödiga.
– De kan fortsätta med sin hastighetsövervakning på vägar där vi inte kan ha det här systemet. Sedan finns det hur många andra beteenden som helst i trafiken som de kan jobba med, säger han.
Finns det en rädsla för att förlora jobbet bland trafikpoliserna?
– En viss rädsla finns det ju alltid när man inför en sådan här teknik men det finns ingen anledning till det, eftersom det är ett komplement till den traditionella övervakningen, säger Sten Byström på Rikspolisstyrelsen.
Ny kamera effektivare mot fartsyndare
Förra året bötfälldes 9.500 fordonsförare som kört för fort förbi de kameror som polisen satt upp längs vägarna.Om tre år räknar polisen med att 200.000 fordonsförare kommer att bötfällas sedan de ertappats som fortkörare vid de automatiska hastighetskontrollerna.Artikel publicerad 2004-04-29
- Det är vår förhoppning att regeringen säger ja och skjuter till de pengar som polisen och vägverket behöver för att bygga ut den satsning som gett ett mycket bra resultat så här långt, säger Sten Byström vid Rikspolisstyrelsen som på tisdagen presenterade polisens nya vapen mot fartsyndarna vid en trafikkonferens i Örnsköldsvik.
Resultatet av den testverksamhet som pågått i några år visar att hastigheten sänkts på de kameraövervakade vägarna.
- Vi vet att högre hastigheter leder till fler döda och fler svårt skadade. På de kamerautrustade vägarna har antalet dödsolyckor minskat med närmare 60 procent, säger Sten Byström.
Kamera i varje stolpe
Vägverket och polisen har tillsammans tagit fram ett helt nytt kamerasystem där varje utrustad stolpe efter vägen kostar cirka 400.000 kronor.
- Det nya systemet är vida överlägset de kameraskåp som nu står efter vägarna. Nu flyttas kameror mellan stolparna och det är kanske bara vart sjätte kameraskåp som är utrustad med en kamera. Dessutom måste poliser ut på plats för att tömma kameran på bilder, berättar Sten Byström.
Effektivare teknik
De nya kameraskåpen är inte bara betydligt snyggare att se på än de fyrkantiga lådorna som nu står efter vägarna. I den nya övervakningsutrustningen är varje skåp utrustat med en digitalkamera och digital data- och teleutrustning som gör att polisen kan fjärrstyra skåpen från en ledningscentral och även med hjälp av teleteknik hämta hem alla bilder direkt till centralen utan att behöva besöka skåpen.
- Den nya tekniken gör att vi kan ha övervakningen igång när den gör bäst nytta. Vi kommer också att på ett effektivt sätt kunna plocka hem bilderna och snabbt analysera bilderna och skicka ut böter till de som kört för fort, berättar Sten Byström.
Svårare lura kameran
I dag försöker många förare lura polisens övervakningskameror genom att fälla ner solskydd och på olika sätt maskera sina ansikten.
- Det blir svårare med den nya utrustningen där kamerorna sitter betydligt lägre. Vi kommer också att koppla upp oss mot passregistret och körkortsregistret så att vi snabbt kan jämföra bilderna på misstänkta fortkörare med bilens ägare eller andra närstående som kan ha kört bilen, säger Sten Byström.
Effektivare handläggning
Polisen har hittills haft svårt att hinna med att utreda alla ärenden med fortkörare som ertappats med kamerorna.
- Enligt våra planer kommer alla ärenden att handläggas på ett effektivt sätt i en till tre centrala utredningsenheter. Dessutom kommer det att finnas en enda driftcentral som ska svara för den tekniska skötseln av samtliga kamerautrustningar i landet, berättar Sten Byström.
De nya kamerastolparna väger nästan hälften så mycket som dagens utrustning och är dessutom krocksäkra.
-Meningen med utrustningen är att den ska rädda liv och inte ta liv, konstaterar Sten Byström.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar